Turun TOP-keskus

TOP-keskus perustettiin Turkuun jo neljännesvuosisata sitten, vuonna 1986, osana valtakunnallista TOP-projektia (Tietokone opetuksessa). Keskus perustettiin alueelliseksi opettajien täydennyskouluttajaksi uuden tietokoneopetuksen alueella. Turun ja Porin lääniin syntyi tuolloin lääninhallituksen tukemana kaksi TOP-keskusta, toinen Turkuun ja toinen Poriin. Turun kaupunki on vastannut TOP-keskuksen toiminnasta alusta saakka, ja keskus on säilyttänyt ainoana TOP-keskuksena alkuperäisen nimensä.

Tietokoneiden tehdessä voimallisesti tuloaan yhteiskuntaan ja koulumaailmaan TOP-keskus vastasi uuteen opetushenkilöstön täydennyskoulutustarpeeseen. Kehittäminen on ollut tärkeässä roolissa täydennyskouluttamisen rinnalla alusta alkaen. Alkuaikoina tietokone miellettiin matemaattisten aineiden apuvälineeksi, mutta vuosien varrella näkemykset ovat muuttuneet, ja TOP-keskus on aivan erityisesti panostanut tieto- ja viestintätekniikan tuomiseen kaikkien oppiaineiden ja kaikkien kouluasteiden arkiseksi työvälineeksi. Tästä työstä hyvänä esimerkkinä on käsityönopettajien moneen otteeseen palkittu kehittämisyhteisö ja sivusto Käspaikka, joka omalla esimerkillään on todistanut, että tvt sopii ja kuuluu aineeseen kuin aineeseen.

TOP-keskus

Täydennyskoulutuksessa keskeisenä ohjenuorana on ollut opetuslähtöisyys. TOP-keskuksen kursseilla ei keskitytä tietotekniikkaan vaan tietotekniikan mielekkääseen käyttöön opetuksessa. Kouluttajat ovatkin tietotekniikkagurujen sijaan tyypillisesti tieto- ja viestintätekniikkaa omissa oppiaineissaan edistyksellisesti käyttäviä opettajia, jolloin opetukseen soveltamisen näkökulma ja pedagoginen asiantuntemus ovat jatkuvasti läsnä, eikä väline saa yliotetta tavoitteesta. Koulutuksessa on panostettu oppimiseen oman tekemisen kautta sekä yhteistyön voimaan. Virtuaalikouluhankkeiden ja muiden projektien kautta opettajia on kannustettu tuottamaan ja jakamaan omaa sähköistä oppimateriaalia verkossa. TOP-keskus on ollut osaltaan tukemassa mm. venäjän, ranskan ja maahanmuuttajaopetuksen opettajaverkostojen syntymistä, ja myös suosittu harjoitussivusto Perunakellari on saanut alkunsa TOP-keskuksen kurssilta.

Kehittäminen on TOP-keskuksessa tarkoittanut vastaamista opetuksen nykyhetken ja tulevaisuuden tarpeisiin. Kun erityisenä ongelmana www:n alkuaikoina oli opetukseen sopivan materiaalin löytäminen, TOP-keskuksen verkkopalvelimelle perustettiin yhteisvoimin päivitettävä LinkkiVinkki-palvelu, joka on suosittu vielä tänäänkin. Kun opetuksessa vapaasti käytettävien kuvien löytäminen oli tätä päivää hankalampaa, perustettiin Koulun kokoelmahuone -kuvapankki. Vastaavasti digitaaliseen televisioon siirryttäessä Turun opetusverkkoon tuotiin täydet digi-tv-palvelut sekä pilottihankkeen avulla yhteistyössä Kopioston kanssa myös ohjelmien tallennusmahdollisuus ensimmäisenä Suomessa. Luovan kehittämisen ovat mahdollistaneet toisaalta Turun kaupungin sitoutuminen keskuksen ylläpitoon sekä ulkopuolinen hankerahoitus, joka on aina ollut merkittävässä roolissa TOP-keskuksen kehittämistyössä.

Ensiarvoisen tärkeä ja kauaskantoinen tekninen saavutus on ollut oman opetusverkon perustaminen ja aluetunnuksen (tkukoulu.fi) saaminen opetuksen käyttöön jo 1990-luvun puolivälissä. Hallinnon palveluista erillinen opetusverkko on mahdollistanut vapaan ja innovatiivisen kehittämistyön, jossa opetuksen www-palvelimella (www.tkukoulu.fi) on ollut tärkeä rooli erilaisten kokeilujen alustana. Palvelin mahdollisti myös mm. sähköpostitunnukset sekä opettajille että oppilaille jo varsin varhaisessa vaiheessa sekä helpon www-julkaisumahdollisuuden jokaiselle opettajalle. Omassa Linux-ympäristössä kunkin aikakauden uutuuden (oppimisalustan, videoneuvottelupalvelun, blogialustan ym.) kokeileminen on ollut mutkatonta ja myös taloudellista. Kolmas tukijalka TOP-keskuksen toiminnassa täydennyskoulutuksen ja kehittämistyön ohella onkin ollut opetuksen verkkopalvelujen ylläpitäminen itsenäisesti, kokonaan opetuksen ehdoilla.

25 vuoden jälkeen TOP-keskuksen toiminta jatkuu vireänä. TVT-täydennyskoulutukseen osallistuu vuosittain yli 800 opettajaa, rehtoria ja koulunkäyntiavustajaa eri puolilta maata. Valtion ja EU:n avustamilla kehittämishankkeilla sekä alueellisilla ja kaupungin sisäisillä kehittämistoimilla pyritään yhä vastaamaan tämän päivän tarpeisiin – ja olemaan askeleen edellä. Päämääränä on tukea opettajia tieto- ja viestintätekniikan tehokkaassa opetuskäytössä, jokaisen henkilökohtaisten tarpeiden ja toiveiden mukaisesti.

TOP-keskus